Kur galima rasti sprendimą: https://1863.siauliai.lt/
Kodėl ir kaip?
Sprendiniu sprendžiama problema: kaip užtikrinti efektyvų, įtraukiantį ir dalyvavimu grįstą miesto aplinkos bei infrastruktūros priežiūros valdymo procesą? Iki sprendinio įdiegimo kasdienės užduotys ŠMSA buvo atliekamos dokumentų bei ataskaitų principu. Aiškiai reglamentuotas dokumentacijos valdymas užsitęsdavo ir iki darbų perdavimo rangovams (problemos sprendimo pradžios) buvo vykdomos 4-5 papildomos procedūros. Paslaugų teikėjui būdavo sudėtinga pateikti, o savivaldybei – surinkti informaciją apie atliktas viešąsias paslaugas. Papildomai pažymėtina, kad nebuvo galimybės aiškiai nurodyti paslaugų teikėjui, kuriose teritorijose yra užsakoma paslauga, o jei paslaugos teikėjas įvykdydavo ne visą užsakymą (pvz. nuvalė tik pusę gatvės), nebuvo galimybės pažymėti, kurioje vietoje atlikta paslauga. Atlikus suteiktų paslaugų kontrolę, nebuvo galimybės pažymėti, kurioje konkrečiai vietoje nustatytas trūkumas. Dėl šios priežasties anksčiau per dieną pavykdavo nuodugniai patikrinti dešimtį paslaugų teikėjų Google skaičiuoklėse pateiktų įrašų apie paslaugų suteikimo. Šiandien „Sumanus miestas“ sistemoje fiksuojama mažiausiai 300 įrašų apie atliktas paslaugas ir jie visi yra patikrinami tą pačią dieną. Naujoji sistema kardinaliai pakeitė procesus ir jų valdymą ŠMSA MKS, leisdama atsisakyti tam tikrų etapų ir užtikrinti sklandų tarpinstitucinį bendradarbiavimą bei efektyvesnį vykdomų paslaugų teikimo organizavimą, koordinavimą ir gyventojų informavimą. Įdiegus sprendinį, efektyviau vykdoma viešųjų paslaugų teikimo bei miesto infrastruktūros priežiūra ir kontrolė: • Pateikiant užsakymus paslaugų teikėjams galima pažymėti žemėlapyje, kurias teritorijas reikia prižiūrėti; • Atsirado galimybė paslaugų teikėjui detalizuoti atliktus darbus, nurodant paslaugos atlikimo laiką ir vietą; • Atsirado papildomos galimybės paslaugos teikėjo darbų kontrolę vykdantiems specialistams: 1) pažymėti žemėlapyje, kurioje konkrečiai vietoje užfiksuoti atliktos paslaugos trūkumai, 2) apskaičiuojamas teritorijos, kurioje paslauga atlikta nekokybiškai ar visai neatlikta plotas (ilgis), kurį sistema automatiškai minusuoja nuo paslaugos teikėjo deklaruoto darbo apimties, 3) mėnesio gale suformuojama ataskaita apmokėjimui už suteiktas paslaugas. Šie sistemos funkcionalumai leidžia operatyviai informuoti paslaugos teikėją apie nustatytus trūkumus, nurodoma, ar darbai turi būti pakartoti, apskaičiuojamas atliktų paslaugų kiekis (plotas, ilgis), kurio kontrolę atliekantys specialistai neužskaito (nes paslauga neatlikta arba atlikta nekokybiškai), todėl už tą kiekį nebus apmokama, nebent, jei yra galimybė, darbai bus pakartoti; • Atsirado tikslesnė atliktų paslaugų apskaita: sistema automatiškai tikrina, kad paslaugos teikėjas neįvestų didesnio atliktų darbų kiekio, nei nurodyta užsakyme ir automatiškai informuoja, jei tą pačią dieną toje pačioje teritorijoje paslaugos teikėjas atliko kelias paslaugas, kad būtų išvengta dvigubo apmokėjimo už tą patį darbą. Sukurtu sprendiniu automatiškai tikrinama, ar nevėluoja darbai pagal grafiką; • Naudojant sistemoje pateikiamus duomenis, ataskaitas, grafikus, tiek pats kontrolę vykdantis specialistas, tiek kontrolės administratorius gali vykdyti atliekamo priežiūros ir kontrolės proceso monitoringą, stebėti, kiek atlikta kontrolės įrašų pagal kiekvieną kontroliuojamą sutartį, kiek užfiksuota paslaugos trūkumų. Šis sistemos funkcionalumas leidžia stebėti ir efektyviau planuoti kontrolės darbus, proporcingiau paskirstyti vykdomą kontrolę apimant visas kontroliuojamas sutartis. Įdiegus sprendinį įgalintas efektyvus visų suinteresuotų pusių apjungimas ir informacijos viešinimas: • Sistema apjungia gyventojus, savivaldybės darbuotojus ir paslaugų teikėjus; • Problemas sistemoje registruoja miesto gyventojai, taip pat fizinio tikrinimo bei kontrolės vaizdo kameromis metu nustatytas problemas registruoja ŠMSA MKS darbuotojai. Užregistruoti pranešimai nukreipiami vykdymui pagal kompetenciją ŠMSA skyriams arba paslaugų teikėjams; • Miesto gyventojams pateikiama statistinė informacija ne tik apie pačių gyventojų registruotus pranešimus, bet ir apie savivaldybės darbuotojų užregistruotas problemas, nustatytus viešųjų paslaugų teikimo trūkumus.
Kuo išskirtinis?
ŠMSA MKS savo veiklą pradėjo 2020 metais. Įkurtas su tikslu rūpintis miesto viešųjų erdvių vaizdo stebėjimu, eismo kontrole, civiline sauga ir viešąja tvarka, šiandien skyrius sprendžia daug daugiau užduočių. 2023 metais perkėlus didžiąją dalį koordinavimo darbų į vienintelę tokią Lietuvoje „Sumanus miestas“ platformą, darbo našumas padidėjo dešimtis kartų, o atliktų viešųjų paslaugų kontrolė dabar leidžia identifikuoti darbų spragas kaip niekad tiksliai. „Sumanus miestas“ – visiškai nauja ir inovatyvi, analogų rinkoje neturinti, geoinformacinių sistemų (GIS) pagrindu sukurta centralizuota sistema, kurioje užtikrinama trijų suinteresuotų grupių sąveika: gyventojų, savivaldybės darbuotojų ir rangovų. Gyventojai ir savivaldybės darbuotojai fiksuoja miesto problemas, priežiūrą ir kontrolę vykdantys savivaldybės darbuotojai bei rangovai (tiek privačios, įmonės, tiek pavaldžios Savivaldybei) – mato jas realiu laiku ir operatyviai pagal užduotis sprendžia. Visos grandys informaciją bei sprendimo procesą mato gyvai atsinaujinančiose švieslentėse (angl. dashboards) su integruotu žemėlapiu. Būtent tai buvo vienas esminių pokyčių – pagaliau vienoje vietoje matomas visas miesto paveikslas. Kitaip tariant, ne tik gyventojų akimis, kas įprasta ne vienoje Lietuvos ar kitoje šalyje veikiančioje savivaldybėje, bet išsamus, visų grupių, atvirai ir skaidriai matomas probleminių vietų žemėlapis, kurį nuolat pildo visi (tiek suinteresuoti gyventojai, tiek įmonės, tiek ŠMSA darbuotojai). ArcGIS Online Hub produktas leido sukonfigūruoti informatyvų viešąjį „Sumanaus miesto“ portalą, integruojant į jį formų pildymą ir švieslentes bei tūkstančiams viešų naudotojų suteikti galimybę jungtis į sistemą per el. valdžios vartus, kad galėtų naudotis papildomu „Sumanaus miesto“ portalo teikiamu funkcionalumu. Naujoji sistema ne tik suteikė galimybes miesto gyventojams patogiai pateikti informaciją apie miesto problemas, bet ir optimizavo papildomą problemų fiksavimą ir užduočių delegavimą. „Sumanus miestas“ taip pat ženkliai pagerino rangovų darbų kontrolę. Anksčiau apskaičiuoti prastai atliktų darbų apimtis buvo itin sudėtinga, o dabar paslaugų tiekėjui sistemoje pateikus informaciją apie atliktas užduotis, kontrolės darbuotojai, pasinaudodami palydovinėmis sekimo ir ataskaitų formavimo sistemomis, vaizdo stebėjimo kameromis bei fizinių patikrinimų metu užfiksavę prastai atliktus darbus, tiksliai pažymi trūkumo plotą žemėlapyje bei perduoda informaciją rangovui. Vien 2023 m. gruodžio mėnesį Šiaulių savivaldybė nepatvirtino 25 000 kv. m. gatvės priežiūros bei 48 000 kv. m. šaligatvių priežiūros darbų, už kuriuos nebuvo mokama tol, kol jie nebuvo atlikti tinkamai. Nuo 2023 metų rugsėjo mėnesio veikianti vienintelė tokia Lietuvoje sistema reikšmingai optimizavo ŠMSA MKS veiklos procesus, pagerino visų grandžių komunikaciją bei sustiprino procesų skaidrumą ir atskaitomybę visuomenei. Sukurtas sprendinys yra interaktyvus ir paprastai valdomas tiek iš miesto gyventojų, tiek ir iš ŠMSA MKS bei kontrolierių ir rangovų perspektyvos. Sprendinys yra aktualus Jungtinių Tautų globalių tvarios plėtros tikslų kontekste: jis prisideda prie 11 tikslo – darnūs miestai ir bendruomenės – kadangi sprendžiant miesto problemas ir efektyviai valdant infrastruktūrą, šis sprendinys skatina siekį padaryti miestus tvaresnius, saugesnius, atviresnius ir darnesnius, 9 tikslo – pramonė inovacijos ir infrastruktūra – kadangi modernizuojant miesto infrastruktūrą ir diegiant technologijų sprendimus, tokius kaip šis, tiesiogiai prisidedama prie infrastruktūros plėtros, inovacijų skatinimo ir tvaraus ekonominio augimo, 3 tikslo – gera sveikata ir gerovė – kadangi tvarkingos ir saugios miesto aplinkos kūrimas prisideda prie gyventojų sveikatos gerinimo ir gerovės skatinimo, 17 tikslo – partnerystės siekiant tikslų – kadangi sprendinys skatina skaitmeninių technologijų naudojimą problemų sprendimui ir duomenų valdymui, taip prisidedant prie partnerystės skatinimo ir tvarios plėtros.