Sistemą Lietuvos Nacionalinio bendrųjų funkcijų centro užsakymu sukūrė IT paslaugų grupė „Novian“
Sąskaitų administravimo bendroji informacinė sistema SABIS
2025

Kur galima rasti sprendimą: https://sabis.nbfc.lt/

Kodėl ir kaip?

Sprendimas ir jo panaudojimas

Viešojo sektoriaus subjektai ir kiti subjektai, kurie yra perkančiosios organizacijos, nuolat vykdo viešuosius pirkimus, todėl patogus sąskaitų ir kitų susijusių dokumentų administravimas, skaidrumas bei atitikimas teisės aktuose nustatytoms normoms yra svarbi šio proceso dalis.

Nuo 2024 m. vidurio veikianti informacinė sistema SABIS yra skirta perkančiosioms organizacijoms gauti, automatizuotai apdoroti, o prekių ir paslaugų teikėjams, vykdantiems viešųjų pirkimų ir ne viešojo pirkimo būdu sudarytas sutartis, teikti elektronines sąskaitas faktūras, kreditinius dokumentus bei išankstines sąskaitas.

Poreikių aplinkybės

Prievolę sąskaitų teikimui ir priėmimui naudoti informacinę sistemą nustato galiojantys teisės aktai. Taip pat šalies Vyriausybė, siekdama skatinti šalies skaitmenizaciją, nustatė 95 proc. viešojo sektoriaus sąskaitų teikti elektroninėmis priemonėmis. Be to, šalies vyriausybės nutarime buvo numatyta, kad nuo 2024 m. liepos 1 d. viešojo sektoriaus ir kitoms perkančiosioms organizacijoms turi būti užtikrinta galimybė gauti Europos elektroninių sąskaitų faktūrų standartą atitinkančius elektroninius apskaitos dokumentus per tarptautinį PEPPOL tinklą.

Poreikį apdoroti didelius kiekius sąskaitų diktavo ir teisės aktuose įtvirtinta nuostata, kad nuo 2025 m. sausio 1 d. per informacinę sistemą turi būti teikiamos ir visos vadinamosios sąskaitos pagal žodinius susitarimus, nepriklausomai nuo jų vertės (sąskaitos, kurios gaunamos iš pirkimų, organizuojamų atliekant tiekėjų apklausas tiesiogiai ir nesudarant rašytinių sutarčių).

Iki 2024 m. vidurio dokumentų teikti ir tvarkyti organizacijos naudojo nuo 2015 m. veikusią informacinę sistemą „E. sąskaita“. Beveik dešimtmetį veikusi sistema nebuvo pritaikyta dideliam dokumentų kiekiui, naudotojai dažnai informuodavo apie sistemos sutrikimus, lėtą sistemos greitaveiką, funkcijų ribotumą, sukuriamą papildomą naštą bei trikdžius. „E. sąskaita“ taip pat nebuvo suderinta su Europos elektroninių sąskaitų faktūrų standartu, neatitiko kitų reikalavimų, kurie būtini organizacijoms užtikrinant atitiktį teisės aktams.

Atlikus galimybių studiją, nuspręsta sistemą „E .sąskaita“ modernizuoti perdarant ją iš esmės. Naujosios sistemos sukūrimo darbai pradėti 2023 m. pavasarį, o 2024 m. viduryje „E. sąskaitą“ pakeitė moderni ir pridėtinę vertę kurianti Sąskaitų administravimo bendroji informacinė sistema SABIS.

Pasiekti rezultatai

Modernizavus sistemą, iš esmės buvo pagerintas jos veikimas tiek viešajam sektoriui, tiek jo tiekėjams, sudaryta galimybių padidinti veiklos efektyvumą, patobulinti procesus. Atnaujinta sistema tapo funkcionalesnė, patrauklesnė, patikimesnė ir tinkamesnė naudoti.

Įgyvendinti pakeitimai ir pagrindinės naudos:
1. Padidinta sistemos greitaveika, padidintas vienu metu galinčių prisijungti vartotojų skaičius, sustiprinta sistemos architektūra, užtikrintas didesnis sistemos stabilumas.
2. Sukurti nauji funkcionalumai, kurie pagerina vartotojo patirtį, padeda taupyti laiką ir kitus resursus, sumažina klaidų tikimybę, didina efektyvumą.
3. Užtikrinta, kad elektroninės sąskaitos atitiktų Europos elektroninių sąskaitų faktūrų standartą. Tokiu būdu sukurta tinkama infrastruktūra originalių elektroninių apskaitos dokumentų (originalų) gavimui ir saugojimui, kaip reikalauja teisės aktai.
4. Naudotojams pasiekiami skirtingi ir patogūs duomenų perdavimo būdai – per SABIS portalą, PEPPOL tinklą ir per universalią sąsają.
5. Patogi integracija su organizacijų naudojamomis verslo valdymo sistemomis.
6. Efektyvesnis sąskaitų teikimo-priėmimo procesas ir kontrolė: integracija su Centrine viešųjų pirkimų sistema (CVP IS), galimybė nustatyti automatines taisykles, papildyti sąskaitas dimensijomis prieš pateikiant į buhalterinę apskaitą ir kt.
7. Užtikrinta galimybė mažesnėms organizacijoms, dar neturinčioms apskaitos sistemų, skaitmenizuoti sąskaitas ir jų apdorojimo procesus.
8. Supaprastintas darbas su sąskaitomis pagal žodinį susitarimą – naudojant SABIS, jų nebereikia papildomai viešinti, duomenys Viešųjų pirkimų tarnybai perduodami automatiškai.
9. Naudotojams prieinami analitiniai įrankiai, suteikiantys galimybių didinti individualų organizacijos veiklos efektyvumą.
10. Sukurtos galimybės organizacijoms lengviau užtikrinti atitiktį teisės aktams.
11. Užtikrinta galimybė tiekėjams pateikti sąskaitas vienu kanalu ir vienodu standartu.
12. Užtikrinta prieiga viešojo sektoriaus įstaigoms vienu kanalu gauti visas sąskaitas.
13. Didesnis tiekėjo ir pirkėjo tarpusavio bendradarbiavimo bei visų viešųjų pirkimų skaidrumas.

Modernizuotos sistemos naudą ir atitikimą organizacijų poreikiams iliustruoja SABIS naudojimo statistika. Naudojimo dinamika jau dabar viršijo lūkesčius ir planus – sėkmingai įgyvendintas LR vyriausybės pažangos priemonėje keltas tikslas užtikrinti sąskaitų skaitmenizavimą viešajame ir privačiame sektoriuose.

2025 m. pirmo pusmečio duomenimis, aktyvių pirkėjų paskyrų sistemoje yra daugiau kaip 4,8 tūkst., tiekėjų – beveik 50 tūkst., aktyvių paskyrų naudotojų – beveik 90 tūkst.

Sistemos naudojimo aktyvumas ir toliau kiekvieną mėnesį auga: 2025 m. gegužės mėnesį per SABIS apdorota daugiau kaip 340 tūkst. sąskaitų. Tai yra 70 proc. daugiau nei 2025 m. sausį, kai buvo apdorota daugiau kaip 200 tūkst. sąskaitų.

Visa detali informacija apie SABIS: https://nbfc.lrv.lt/lt/sabis/

Kuo išskirtinis?

SABIS išskirtinumai ir nauda apima skirtingas sritis: viešojo sektoriaus ir verslo bendradarbiavimą, organizacijų kasdienį darbą, viešųjų pirkimų įgyvendinimą ir organizacijų veiklą tarptautinėje erdvėje.

Be jau paminėtų SABIS naudų ir generuojamų rezultatų, verta pabrėžti, kad:
1. SABIS prisideda prie sklandaus organizacijų darbo ir viešųjų pirkimų vykdymo ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje bei pasaulyje. Sistemoje naudojamas elektroninių sąskaitų faktūrų standartas LST EN 16931-1:2017, patvirtintas Europos komisijos ir privalomas vykdant viešųjų pirkimų sutartis visoje ES. Jį taip pat taiko Singapūras, Australija, Kanada ir kt.
2. Sistema yra integruota su Europos elektroninių sąskaitų infrastruktūra per PEPPOL tinklą. Tai leidžia standartizuoti ir palengvinti elektroninių sąskaitų faktūrų keitimąsi tarp Europos šalių.
3. Integracija su Centrine viešųjų pirkimų tarnyba supaprastina procesus ir didina viešųjų pirkimų skaidrumą.
4. Moderni, mikroservisais pagrįsta IT architektūra padidino sistemos greitaveiką, stabilumą ir patikimumą, taip pat užtikrino jos pritaikymą dideliam naudotojų, sąskaitų bei augančiam duomenų srautui.
5. Nauji funkcionalumai ir kiti techniniai sprendimai leidžia skaitmenizuoti sąskaitų valdymo procesus, valdyti rizikas, mažinti klaidų tikimybę, didinti skaidrumą, procesų kontrolę ir efektyvumą.
6. Diegiant sistemą užtikrintas sklandus perėjimas ir duomenų tęstinumas – atlikta istorinių („E. sąskaita“) duomenų migracija ir integracija į SABIS.
7. Po sistemos paleidimo užtikrinamas dialogas su suinteresuotomis šalimis ir, reaguojant į naudotojų grįžtamąjį ryšį, tęsiamas sistemos tobulinimas.
8. SABIS – vienas iš Lietuvoje įgyvendintų projektų, kuris skatina bendrą skaitmenizaciją viešajame ir privačiame sektoriuje, realizuodamas sąskaitų skaitmenizacijos dalį. Tai atveria galimybes greičiau skaitmenizuoti kitus dokumentus, tokius kaip kvitai, kurie šiuo metu vis dar daugelyje organizacijų naudojami popieriniu arba pdf formatu.


Video nuoroda: SABIS naudotojams sukurti vaizdo mokymai apie funkcionalumus: https://nbfc.lrv.lt/lt/sabis/sabis-mokymu-medziaga/

Šioje svetainėje naudojami slapukai (angl. cookies).

Būtinieji slapukai įdiegiami automatiškai ir jiems nėra reikalingas Jūsų sutikimas. Taip pat galite sutikti ir su kitų slapukų naudojimu. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.