Geriausiems Lietuvos skaitmeniniams sprendimams išdalinti „Skaitmeninio knygnešio“ apdovanojimai
Vakar, rugsėjo 28 d. vykusiame konkurso „Skaitmeninis knygnešys“ finale, 24 inovatorių komandos susikovė dėl 8 kelialapių į pasaulinį „World Summit Awards 2023“ (WSA) renginį, taip pat – dėl Geriausio sprendimo Lietuvai vardo ir Metų startuoliui skirto piniginio prizo.
„Lietuva išrinko savo atstovus pasauliniuose skaitmeninių inovacijų apdovanojimuose, ir, kaip ir kasmet, labai tikime jų galimybe puikiai pasirodyti globaliame kontekste. Nuostabu stebėti, kaip kasmet sulaukiame vis įvairesnių, unikalesnių, labai įvairią problematiką atliepiančių skaitmeninių sprendimų“, – sako WSA Lietuvos nacionalinė ekspertė ir didžiojo žiuri narė, konkurso „Skaitmeninis knygnešys“ komisijos pirmininkė Ieva Žilionienė. – „Tad laikysime kumščius už mūsų nominantus ir lauksime žinių iš pasaulinio konkurso: tikiuosi, gal net ne vieno kvietimo lietuviškiems sprendimams prisistatyti WSA Pasauliniame kongrese, kuris vyks Ugnies žemėje, Čilėje, ateinančių metų pavasarį“.
Lietuvos nacionalinė ekspertė džiaugiasi, kad šiemet norą tapti skaitmeniniais knygnešiais išreiškė rekordinis dalyvių kiekis – net 72 komandos. Šis rekordas, anot I. Žilionienės, indikuoja, jog ir mūsų šalies kūrėjai vis labiau vertina socialiai reikšmingų projektų kūrimą, o „Skaitmeninis knygnešys“ užima vis svarbesnę vietą viešinant tokius projektus.
Praėjusių metų WSA konkurso cikle Lietuvos skaitmeniniai inovatoriai džiaugėsi rekordine sėkme. Į galutinį 40 pasaulinių laimėtojų sąrašą, kuriam savo projektus siūlė net 180 valstybių, buvo įtraukti net trys lietuviški projektai: „Miškų stebėjimo sistema: Rūpi kiekvienas medis“ („Every tree matters: Forest monitoring system“), „Citify: Tavo miestas rytoj“ („Citify: Your City Tomorrow“) ir „Vedliai“ („Teachers Lead Tech“), Pastarasis projektas buvo pripažintas geriausia pasaulyje skaitmenine švietimo inovacija.
Šiemet Lietuvos skaitmeniniais ambasadoriais pasauliniuose WSA apdovanojimuose tradiciškai išrinkti aštuoni skirtingų kategorijų projektai.
„Sveikatos ir Gerovės“ kategorijoje triumfavo „Deep Breath“ – sprendimas, skirtas realiu laiku analizuoti paciento, prijungto prie dirbtinės plaučių ventiliacijos, kvėpavimo parametrus, ir naudojant dirbtinį intelektą ankstyvoje stadijoje identifikuoti galimas plaučių patologijas.
„Valdžios ir piliečių įsitraukimo“ kategorijoje komisija geriausiai įvertino projektą MUKIS. Tai – mokinių ugdymo karjerai skaitmeninė platforma, suteikianti patogią ir greitą prieigą visų klasių moksleiviams, karjeros specialistams, mokinių tėvams prie virtualaus karjeros vedlio ir išsamios, visapusiškos ir šiuolaikiškai pateiktos ugdymo karjerai informacijos.
„Mokymosi ir švietimo“ srityje laurus skynė internetinė platforma „Vilnius yra mokykla“. Kūrėjai ją vadina pamokų „miestoteka“, kuri sujungia mokytojus ir jų mokinius su mieste veikiančiomis įmonėmis bei įstaigomis, siūlančiomis unikalias, su ugdymo turiniu ir dalykais susietas pamokas bei suteikia mokytojams naujų idėjų ir išteklių, kaip išnaudoti miesto erdves ugdymosi procesui.
„Aplinkos ir žaliosios energijos“ kategorijoje nugalėjo platforma „Tvarkau miestą“, sukurta ir vystoma Vilniuje bei padovanota visiems Lietuvos miestams. Ji leidžia ne tik miestiečiams lengvai pranešti apie įvairias miesto bėdas, bet ir efektyviai valdyti problemų sprendimo eigą tiek savivaldybių viduje, tiek dirbant su rangovais, taupant kaštus ir laiką.
„Kultūros ir paveldo“ kategorijoje laimėjo „Vilniaus DNR“ – virtualūs vartai į Vilniaus istoriją, per kuriuos pasiekiami detaliausi istoriniai miesto žemėlapiai, kuriuose užkoduota Vilniaus praeitis bei įrankiai, padedantys šį painų kodą įveikti.
„Išmaniųjų gyvenviečių ir urbanizacijos“ srityje geriausiai pasirodė „Draugoteka“ – kompleksinis paauglių skatinimo skaityti knygas paketas, kurį sudaro virtualus skaitymo skatinimo žaidimas, įtraukiantys edukaciniai užsiėmimai ir teminė knygų lentyna, per knygomatų tinklą pasiekianti paauglius net iš atokiausių kaimo vietovių.
„Verslo ir komercijos“ kategorijoje vertintojus sužavėjo automatizuotas smulkiojo verslo apskaitos sprendimas „Sąskaita123“, išsiskiriantis draugiškumu vartotojui ir siūlantis finansinio raštingumo mokymus bei pagalbą pradedantiems verslą.
„Įtraukties ir įgalinimo“ kategorijoje nugalėjo unikalus žaidimas „Kondigno“, sujungiantis išmaniąsias technologijas su įprastais stalo žaidimais. Jo taisyklės, siužetas ir užduotys yra pateikiamos mobiliojoje aplikacijoje. Žaidimas yra visiškai pritaikytas regėjimo negalią turintiems žmonėms.
Išrinktas ir Geriausias sprendimas Lietuvai – juo tapo Kultūros informacinė sistema, kurios pagrindu veikia blokų grandinių technologija paremtas „Kultūros pasas“. Jis suteikia galimybę moksleiviams valstybės lėšomis naudotis įvairiausiomis kultūros ir meno paslaugomis, daugiau nei 5000 įvairiausių kultūros renginių ir edukacinių užsiėmimų: kultūros paveldo, etninės kultūros, architektūros, cirko, baleto, kino, lėlių teatro, dramos teatro, literatūros ir kt.
Metų startuolio titulas ir 3000 eurų piniginis prizas, įsteigtas Informacinės visuomenės plėtros komiteto, atiteko startuoliui „Scoolsy“, kuriančiam individualizuoto mokymosi platformą, padedančią mokytojams individualizuoti ugdymą ir tapti geresniais savo mokinių pagalbininkais ir konsultantais.
Atstovauti Lietuvai Europos Jaunųjų inovatorių konkurse išrinktos dvi komandos. Pirmoji – „Atrask.EU“, apjungusi Aukštadvario apylinkėse veikiančių vaikų dienos centrų auklėtinius, senjorus, menininkus ir edukatorius bendrai interaktyvių maršrutų, žemėlapių, gido ir žaidimo kūrybai. Antroji – „Greet“, skaitmenizuojanti pilną restoranų klientų aptarnavimo procesą.
Aštuoni Lietuvos nacionalinės atrankos nugalėtojai įgijo teisę varžytis su nominantais iš viso pasaulio, pristatyti savo idėjas WSA žiuri nariams, o sėkmės atveju jie bus kviečiami į iškilmingą apdovanojimų ceremoniją WSA Pasauliniame kongrese, kuris ateinančių metų kovą vyks Čilėje. Čia laimėtojai gyvai pristatys savo sprendimus Pasaulinei žiuri, dalyvaus mokymuose, dalijimosi patirtimi dirbtuvėse, užmegs naujus ryšius su kūrėjais ir ekspertais iš viso pasaulio.
Jungtinių Tautų globojamų „World Summit Awards“ apdovanojimų tikslas – atrasti skirtinguose pasaulio kampeliuose sukurtas prasmingas skaitmenines inovacijas, kūrybiškai ir inovatyviai sprendžiančias konkrečias visuomenės ar bendruomenės problemas ir šias sėkmės istorijas ir patirtis viešinti pasaulinei auditorijai, įgalinant patirties ir žinių perdavimą tarp pasaulio šalių, regionų ir žmonių. Lietuvos nacionalinę atranką į WSA – konkursą „Skaitmeninis knygnešys“ – organizuoja Informacinės visuomenės plėtros komitetas, konkurso draugai: „Infobalt“, „GovTech Lab“, „Bitė Lietuva“, „Tele2“, „Telia Lietuva“, „Firstpick“, „Katalista“, „Brainhack“, „Winning“.