Kategorijos
“Skaitmeninis knygnešys 2024“ kategorijos*:
1. Valdžia ir piliečių įsitraukimas: skaitmeninės paslaugos; atvirieji duomenys; demokratinis dalyvavimas; valdymo procesų skaidrumas.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Įtraukia piliečius į viešojo administravimo procesus;
- Apjungia visuomenę – individus, verslo įmones, organizacijas;
- Leidžia lengvai pasiekti informaciją, duomenis, suvokti procesus ir procedūras;
- Paverčia administracines ir viešąsias paslaugas pasiekiamomis visiems, išplečia paslaugų apimtis ir gerina jų kokybę;
- Didina valdymo procesų skaidrumą, skatina demokratinius procesus;
- Supaprastina vidinius administravimo procesus, didina apsikeitimo informacija efektyvumą ir pan.
2. Sveikata ir gerovė: medicininė priežiūra; ligų prevencija; sportas; gyvenimo būdas.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Padeda tenkinti piliečių ir pacientų sveikatos priežiūros poreikius;
- Užkerta kelią ar mažina pavojingų epidemijų, sunkių ligų plitimą;
- Padeda sveikatos priežiūros specialistams, sprendimų priėmėjams, visuomenei, suteikdami lengvą prieigą prie duomenų, jų perdavimo priemonių, diagnostikai skirtų sprendimų, susijusio turinio;
- Prisideda prie vakcinų ir vaistų tyrimų ir tobulinimo, sveikatos priežiūros finansavimo, specialistų įdarbinimo, tobulinimo, mokymų;
- Leidžia išmaniai skleisti informaciją apie sveikatos priežiūrą, ligas, gydymą, skatina sveiką elgesį, mitybą, sportą;
- Pateikia patrauklų, kokybišką turinį, padedantį mėgautis sportu, muzika, pramogomis, stiliumi, mada, kitais laisvalaikio užsiėmimais ir pan.
3. Mokymasis ir švietimas: visiems pasiekiamas švietimas ir įgūdžiai; žinių perdavimas; mokslas; tarptautinis bendradarbiavimas tyrimuose.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Pateikia išmanius sprendimus, padedančius kiekvienam įsitraukti ir dalyvauti švietimo ir mokymosi procesuose;
- Padeda kurtis interaktyvioms e. mokymosi bendruomenėms, kurti interaktyvius, personalizuotus skaitmeninius mokymosi išteklius;
- Pateikia išmanius instrumentus žinių perdavimui ir įgūdžių įgijimui;
- Padeda mokytojams supaprastinti ir pagerinti mokymo turinio kūrimą, atrasti naujus, inovatyvius mokymo metodus ir priemones;
- Skatina kolektyvinį mokymąsi ir mokymąsi visą gyvenimą;
- Įgalina globalaus masto bendradarbiavimą moksle, pristato mokslo projektų rezultatus, jų naudą visuomenei ir pan.
4. Aplinka ir žalioji energija: kova su klimato kaitos pasekmėmis ir rizikomis; tvarus išteklių naudojimas; tausojančios žemės ūkio praktikos; švari energija.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Padeda diegti save palaikančias ekosistemas, tvarias maisto gamybos sistemas, tausojančias žemės ūkio technologijas, didinančias produktyvumą, produkcijos kokybę;
- Leidžia didinti žemės ūkio produkcijos apimtis, padėti smulkiesiems ūkininkams;
- Padeda prisitaikyti prie klimato pokyčių, gelbsti ekstremalių oro sąlygų, sausrų, potvynių, kitų stichinių nelaimių atvejais;
- Skatina efektyvų vandens naudojimą visuose sektoriuose, padeda efektyviau valdyti vandens išteklius;
- Prisideda prie švarių energijos išteklių ir technologijų naudojimo skatinimo, efektyvaus energijos naudojimo ir pan.
5. Kultūra ir paveldas: kultūrinis paveldas; parama kultūrų, subkultūrų ir kalbų įvairovei; pagalba keliautojams, informacija, intermodalinis transportas, viešbučiai ir navigacija.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Padeda išsaugoti, pristatyti ir perduoti kultūros paveldą, atsižvelgiant į ateities keliamus iššūkius;
- Skleidžia informaciją apie kultūros vertybes, jų pristatymui panaudojant pažangiausius skaitmeninius sprendimus;
- Palaiko kultūrų, subkultūrų ir daugiakalbių visuomenių įvairovę;
- Pagelbsti keliautojams rasti įdomius objektus, pažinti ir sužinoti, keliauti saugiai ir gauti naujausią kelionei aktualią informaciją;
- Padeda vieningai, suderintai naudoti įvairių rūšių viešojo transporto priemones, keliauti ir apsigyventi miestuose ir užmiestyje, teikia navigacijos sprendimais paremtą turinį;
- Skatina tvarų turizmą, kuriantį darbo vietas, pvz. per vietinių kultūrų, vietos produktų garsinimą ir pan.
6. Išmaniosios gyvenvietės ir urbanizacija: mobilumas; produktyvumas per inovacijas ir pažangą; geresnės darbo sąlygos; pažangus transportas; tvari gyvenviečių plėtra; išmanūs pastatai.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Skatina aukštesnį ekonomikos produktyvumą per veiklos diversifikavimą, technologijų atnaujinimą ir inovacijas;
- Skatina produktyvų įdarbinimą ir kokybiškas darbo sąlygas visiems;
- Pateikia regioninius, tarptautinius infrastruktūros sprendimus, skatinančius ekonomikos plėtrą ir žmonių gerovę;
- Palaiko saugius, tvarius, integralius transporto sprendimus, gyvenviečių planavimo ir valdymo sprendimus, išmanių pastatų sprendimus;
- Padeda taupiau naudoti išteklius, prisitaikyti prie klimato pokyčių, užtikrinti atsparumą nelaimėms, rizikų valdymą;
- Padeda informuoti vartotojus, pasiekti jiems aktualius duomenis.
7. Verslas ir komercija: inovatyvios paslaugos; verslo procesų optimizavimas; „FinTech” ir „InsurTech”; B2B, B2C, C2C ir P2P sprendimai; saugumas; rinkodara.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Remia ir optimizuoja verslo procesus;
- Leidžia versle, procesuose diegti radikalias, „griaunamąsias“ (angl. „disruptive“) inovacijas;
- Apima inovatyvias finansines paslaugas, turinčias socialinį poveikį;
- Kuria naujus e. komercijos ir m. komercijos verslo modelius;
- Leidžia teikti paslaugas, valdyti procesus verslas–verslui, verslas–klientui, vartotojas-vartotojui srityse;
- Leidžia teikti inovatyvias konkurencines paslaugas, tokias kaip „tarpusavio skolinimo“ (angl. „peer-to-peer lending“) paslaugos;
- Užtikrina duomenų saugumą, apsaugant jautrią vartotojų ir įmonių finansinę informaciją ir pan.
8. Įtraukimas ir įgalinimas: regionų, valstybių ir gyventojų grupių skaitmeninės atskirties mažinimas; lygios galimybės; išteklių mobilizavimas; išteklių (maistas, būstas, informacija,…) pasiekiamumas visiems; kova su smurtu ir diskriminacija.
Šiai kategorijai teikiami sprendimai, kurie:
- Skatina įsitraukimą į pasaulinę informacinę visuomenę;
- Mažina „skaitmeninę atskirtį“ tarp technologijomis apsirūpinusių ir jų neturinčių bendruomenių;
- Padeda užtikrinti socialinę, ekonominę, politinę įtrauktį, nepriklausomai nuo amžiaus, lyties, neįgalumo, rasės, tautybės, kilmės, religijos, ekonominės ar kt. padėties;
- Suteikia naujas galias piliečiams, viešųjų paslaugų gavėjams;
- Užtikrina vienodas galimybes, mažina nelygybę;
- Padeda mobilizuoti įvairių šaltinių išteklius ir pan.
*Kategorijų aprašymai – gairės, padedančios suprasti ir paaiškinti kiekvienos kategorijos kryptį, bet neapribojančios ir kitų panašaus pobūdžio sprendimų pateikimo.